Historisch maaien

9 juli 2023

26.6.2023

Historisch maaien

Zondag 9 juli is op het weiland achter het Rundveemuseum in Aartswoud een historische maai- en hooidemonstratie te bekijken. De oude tractoren en landbouwwerktuigen worden bestuurd door enthousiaste leden/eigenaren van de vereniging “Blokkers Oldtimer Club”. Aan het maaien is een wedstrijd verbonden, netjes maaien is nog een hele kunst! Dit jaar wordt ook met de hand gemaaid met de zeis. Er zijn niet veel mensen meer die dit nog machtig zijn. Het museum is voor deze gelegenheid vanaf 11.00 uurtot 16.30 uur geopend. Van de bezoekers wordt verwacht dat ze goed ter been zijn, het weiland ligt wat verder weg.

Vanaf 10.30 uur worden de tractoren met aangekoppelde werktuigen zoals een maaibalk opgesteld op het terrein vanhet Rundveemuseum. Daar kunnen ze bewonderd worden. Om 11.00 uur start het maaien. De tweede demonstratie is om half twee. Tussendoor is dan de zeisdemonstratie. Achter het Rundveemuseum ligt een mooi ouderwets stukje weiland. Normaal gesproken grazen de bijzondere koeien daar met hun kalfjes. Z emaken graag ruimte voor de historische maaidemonstratie. Tenslotte wordt ook dit gras uiteindelijk een heerlijk maaltje voor de dieren van het museum.

Behalve met machines zoals de antiekehooischudder wordt er dit jaar ook puur handwerk getoond. Als het werk er rond halfvier op zit volgt de prijsuitreiking voor de combinatie met de beste maairesultaten.