Afsluiting zomerexpositie

27.8.2022

Afsluiting zomerexpositie

Afsluitingexpositie in het Rundveemuseum op 28 augustus

De expositie in het Rundveemuseum “Veeteelt van vroeger’ nadert de einddatum. Dit onderwerp wordt intensief onderzocht  bij het Groninger instituut voor archeologie. Als afsluiting komt prof. dr. Daan Raemaekers om 14.00 uur een lezing geven met de titel “Moderne PrehistorischeRunderboeren”. Het museum is open van 13.00-16.30 uur.

Daan Raemaekers gaat in op vragen die ook nu spelen. Rundveehouders in het verleden en nu staan voor dezelfde afwegingen die te maken hebben met voortplanting, voer en gebruik voor vlees en/of melk. Tot enkele jaren geleden was het voor archeologen lastig om duidelijkheid te krijgen over deze onderwerpen. Tegenwoordig zijn er nieuwe methodes om die een meer verfijnd inzicht geven. In de lezing gaat Daan in op de nieuwe methoden en de resultaten, waarbij de aandacht uitgaat naar de eerste prehistorischeboeren in West-Nederland, rond 4000 voor Chr. Van rond die tijd is veel botmateriaal te zien dat ook in Aartswoud is gevonden. Dat maakt een bezoekje aan de expositie levendig. Daarnaast kunnen kinderen van kleine botjes een ketting maken, botjes op de juiste plek leggen en een prehistorisch potje kleien. Een leuk uitstapje dus voor het hele gezin.