Pratende koeien leren verstaan

zondag 21 mei 2023

12.5.2023

Pratende koeien leren verstaan

Op zondag 21 mei kunnen bezoekers van het Rundveemuseum beter leren communiceren met de koeien. In het weiland achter het museum in Aartswoud zal Leonie Cornips in twee sessies uitleggen hoe de lichaamstaalvan een koe werkt en ook dat het geloei van een koe van alles kan betekenen. De sessies beginnen om 13.00 en 15.00 uur. Per ronde kunnen er maar 25 personen worden toegelaten. Van de bezoekers wordt verwacht dat ze goed ter been zijn, het weiland ligt wat verder weg. Na aankoop van een ticket voor de sessie opgeven via info@rundveemuseum.nl.

Leonie Cornips doet als bijzonder hoogleraar taalcultuur al eenaantal jaar serieus onderzoek naar de communicatie van koeien. Zij doet veldwerkop verschillende bedrijven. Er is uitgezocht dat koeien veel verschillende geluiden kunnen produceren. Volgens Leonie zeggen koeien zachtjes hallo tegen andere koeien, maar ook tegen mensen die ze herkennen en die ze beschouwen als lid van de kudde. Daarin zijn weer een aantal patronen te herkennen. Leonie is nieuwsgierig naar die verbanden en zal de toehoorders op 21 mei zeker anders naar het loeien van koeien leren luisteren en vooral naar het gedrag van koeien leren kijken. Maar of we ze allemaal gaan verstaan? Er zal nog veel niet duidelijk zijn maar het begin is er. De koeien loeien tenslotte niet voor niets, dus is het mooi als we ze beter begrijpen!