Van wilde oeros tot tamme koe

24 juli 2022

16.7.2022

Van wilde oeros tot tamme koe

De expositie in het Rundveemuseum Veeteelt van vroeger gaat over modern onderzoek dat wil bewijzen hoe en wanneer het samengaan van mens en rundvee tot stand kwam. Op zondag 24 juli om 13.30 en 15.00 uur worden twee lezingen gegeven om dit uit te leggen. Want hoe ging dat in zijn werk en welke vragen roept dat dan weer op? Op deze kwesties geeft Jolijn Erven deskundig antwoord. Het museum is die dag open van 13.00-16.30 uur.

Jolijn Erven is als onderzoeker verbonden aan het Groninger Instituut voor archeologie. Zij zal vertellen waarom in het zuiden van Nederland al veel eerder koeien waren dan hier in het noorden. Zij en andere teamleden proberen met behulp van nieuwe technieken informatie te achterhalen over deze eerste koeien in Nederland. Ook onderzoeken zij wat de runderen aten en wanneer ze als vee werden gehouden. Hoe werden ze gehouden? Werden ze ook gebruikt voor melk of alleen voor vlees? En hoe past de Oeros in dit plaatje? Deze vragen zal Jolijn proberen te beantwoorden op 24 juli. De lezingen zullen vooral gaan over DNA-onderzoek van koeien/stieren/oeros en hoe daarmee deze vragen kunnen worden beantwoord.

Als extraatje en leuk voor kinderen: die middag worden tussendoor de schapen geschoren. Zo wordt het toch nog een familie-uitstapje.