Voedsel van vroeger eten

26 juni 2022

21.6.2022

Voedsel van vroeger eten

Op zondag 26 juni staat er voor iedereen een lekker hapje klaar in het Rundveemuseum. Tussen 11.30 en 17.00 uur wordt er op allerlei manieren aandacht gegeven aan voedsel dat mensen vanaf de steentijd aten. Wat vonden jagers en verzamelaars in hun natuurlijke omgeving? Wat veranderde er toen akkerbouw en veeteelt hun intrede deden?

Het onderwerp is een aanvulling op de expositie ‘Veeteelt van vroeger’ die net van start is gegaan. Daarin wordt nagegaan wanneer en op welke wijze mensen en hun vee dichter bij elkaar zijn gaan wonen en waarom. Daarbij is voeding heel belangrijk. Dorothee Olthof van PRAE uit Leiden laat het verleden meebeleven door met kruiden en planten aan de slag te gaan. Van bepaalde ingrediënten wordt o.a. oersoep gekookt. Opvallend is ook dat mensen zich in vervlogen tijden met basisvoedsel  in leven hielden waarvoor tegenwoordig steeds meer belangstelling is. Wel in iets andere vorm, maar de oersoep die op 26 juni wordt gekookt is gezond en goed  van smaak. Voor kinderen is er ook van alles te doen en te zien. Een mooi uitstapje dus voor het hele gezin.