Zomerexpositie 'Veeteelt van vroeger'

11.6.2022

Zomerexpositie 'Veeteelt van vroeger'

Expositie ‘Veeteelt van vroeger‘

De zomerexpositie in de lege stal van het Rundveemuseum heeft als onderwerp ‘Veeteelt van vroeger’ en loopt vanaf 22 juni tot en met 28 augustus. Het gaat over archeologisch onderzoek naar oerossen en nieuwe runderrassen. De expositie wordt ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen waar ze met dit onderzoek bezig zijn. Daar zoeken ze antwoord op vragen zoals: wanneer werd de eerste koe in Nederland tam gemaakt, en hoe gingen mensen toen om met hun veestapel? Onderzoekers gaan opgegraven botten te lijf met DNA-onderzoek, isotopenanalyse en slimme dateringsmethoden.

De eerste resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd in de stal in Aartswoud. Het onderwerp sluit heel mooi aan bij de bijzondere veestapel van het museum die aan vroegere tijden herinnert. Want waarom zien we deze koeien bijna nergens meer en hoe is dat zo gekomen? De expositie geeft antwoord op deze en andere vragen. Het laat zien waarom de tegenwoordige koe in de Nederlandse stallen is geworden zoals zij is. Want zoals het nu is vindt zijn oorsprong in vroegere tijden, dat is in elk geval zeker!